Kivijalka , mayojen erittäin tärkeä muistomerkki, joka löydettiin hieman yli vuosi sitten muinaisesta Koban kaupungista, alkaa paljastaa historiallisia salaisuuksiaan huolellisen epigrafisen tulkinnan ansiosta, joka tunnistaa Ish Chak Ch’inin , hallitsijan, joka hallitsi kaupunkia, joka tunnetaan nimellä ”murskattu vesi”, levottomalla 6. vuosisadalla jKr.
Jatkuva analyysi hieroglyfeistä, jotka ovat yksi laajimmista tekstistä, joita on löydetty tällä alueella, ei vain vahvista tämän arvovaltaisen hahmon olemassaoloa, vaan myös yhdistää hänet keskeisiin poliittisiin ja rituaalisiin tapahtumiin sekä mahdolliseen liittoutumaan tuon ajan suurvaltaan, Kanulin kuningaskuntaan.
Kivielementti löydettiin Kansallisen antropologian ja historian instituutin (INAH) arkeologisten muistomerkkien kunnostusohjelman (Promeza) puitteissa arkeologi Manuel Pérez Rivasin johdolla. Sen sijainti Nohoch-Mulin ryhmän vesilähteen reunalla on merkittävä virstanpylväs, koska se on ensimmäinen muistomerkki Cobassa, joka liittyy suoraan vesistöön , joka on perustavanlaatuinen osa mayojen maailmankuvaa.
Huolimatta hämärtyneistä käytävistä ja kalkkikivikonkreettioista, jotka ovat tarttuneet pintaan, konservointityöt, koordinoivat restauroija Eunice Corazón Peralta, loivat edellytykset epigrafisteille David Stewartille Texasin yliopistosta Austinista ja Octavio Esparsy Olginille Suomen kansallisesta autonomisesta yliopistosta edetä sen monimutkaisen hieroglyfisen kertomuksen tulkinnassa.
Octavio Esparsalle, tutkijalle Mayojen tutkimuskeskuksesta Kansallisen yliopiston filologisen tutkimuksen instituutissa, tämän kiven löytäminen oli ratkaisevan tärkeää, jotta saatiin aiemmin julkaisemattomia tietoja dynastiasta ja historiallisista tapahtumista , jotka tapahtuivat Kobessa klassisella kaudella. Sen veistettyyn pintaan on säilynyt fragmentteja, joissa on kalenteripäivät, kaupungin perustamispäivät, antroponyymit ja hallitsevan dynastian suojelusjumalten nimet, mikä avaa ikkunan poliittisen konsolidoitumisen kauteen.
Yksi merkittävimmistä tekstissä mainituista päivämääristä vastaa 9.6.15.6.9 pitkän laskennan mukaan, mikä vastaa 12. toukokuuta 569 jKr. grigoriaanisen kalenterimme mukaan. Tämä tapahtuma liittyy kalumte-instituutin perustamiseen tai alkuun, korkeaan arvonimeen, joka voidaan kääntää ”herrojen herraksi” ja joka tarkoitti sotilaallista ja poliittista ylivaltaa. Paikka, jossa tämä merkittävä tapahtuma on kirjattu, on nimeltään Kehvitsnal eli ”hirvenvuoren paikka” – nimitys, jonka asiantuntijat yhdistävät Nohoc-Mulin vuoristoon, vallan keskukseen, jossa rakennettiin koko Koban suurimmat rakennelmat.
Henkilö, joka oli suoraan yhteydessä tähän investituuriin, on hallitsija Ish Chak Ch’in . Hänen nimensä, joka on luettu alustavasti perustuskivestä, mainitaan myös muissa kaupungin muistomerkeissä, erityisesti paneelissa 7 ja steloissa 26 ja 30. Näissä kirjoituksissa hallitsija liittyy pallopelialueen rakentamiseen ryhmässä D tai uuteen arkkitehtoniseen vaiheeseen sekä seitsemännen k’atun päättymisen juhlistamiseen päivämäärällä 9.7.0.0.0, joka vastaa 8. joulukuuta 573 jKr.
Asiantuntija Esparsa Olguin huomauttaa, että vaikka hänen nimessään on pieniä eroja eri muistomerkkien välillä – stelalla 30 hänet mainitaan nimellä Ish Chak Chin Yopaath ja runon tekstissä hänet yhdistetään termiin Kavill – , päivämäärien läheisyys ja tapahtumien konteksti viittaavat vakuuttavasti siihen, että kyseessä on sama historiallinen henkilö.
Sen lisäksi, että se vahvistaa hänen hallituskautensa, ”Perustuskivi” paljastaa syvällisemmin Koban dynastisen ja jumalallisen historian. Teksti mainitsee Ish Chak Chienin kruunajaiset (vaikka tapahtuman tarkka päivämäärä jää epäselväksi eroosion vuoksi) ja, mikä erityisen tärkeää, vahvistaa hänen yhteytensä tämän paikan suojelusjumaliin. Näiden yliluonnollisten olentojen joukossa on Bolon Tsakab Ajav, ”Lukemattomien sukupolvien herra”, olento, joka hieroglyfisessä kertomuksessa liittyy myytteihin Koba-kaupungin muodostumisesta ja luomisesta, mikä viittaa siihen, että hallitseva dynastia pyrki laillistamaan valtansa suoralla yhteydellä näihin pyhiin alkulähteisiin.
Paikan valinta tämän laajan tekstin kaiverrukseen ei ollut sattumanvarainen. Epigrafiset tutkimukset osoittavat, että teksti sisältää otteita, jotka liittyvät käärmeeseen -vits , olentoon, joka on läheisesti yhteydessä vesistöihin. Tämä yhteys antaa Nohoch-Mulin ryhmän aguadelle rituaalisen ja kosmogonisen ulottuvuuden, muuttaen sen transsendentaaliseksi elementiksi Koba-dynastian poliittisessa ja uskonnollisessa maisemassa. Itse kallio, johon kirjoitus on kaiverrettu suoraan luonnolliselle laatalle veden äärellä, toimi symbolina tälle pyhälle yhteydelle maallisen vallan ja maanalaisen maailman välillä.
Yksi tutkimuksen mielenkiintoisimmista näkökohdista liittyy näiden tietojen vertailuun muiden maya-muistomerkkien kirjoitusten kanssa. Vertailemalla yksityiskohtaisesti Okopessa (tunnetaan myös nimellä Yoop, José María Morelosin kunnassa) löydettyjä tekstejä, epigrafian tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että Koban hallitsijan Ish Chak Ch’een ja yhden klassisen maya-kauden vaikutusvaltaisimmista hahmoista, Testigo Cielo , Kanulin poliittisen muodostelman hallitsija.
Tämä dynastia, joka tunnetaan nimellä Käärmeiden valtakunta , on vuosisatojen ajan vaikuttanut suuresti mayojen tasangoilla. Esparsa Olgin selittää, että tämän yhteyden vahvistaminen on merkittävä askel eteenpäin , vaikka suhteiden tarkka luonne ei ole tiedossa, koska muissa Coban muinaisjäännöksissä ei ole selkeitä viittauksia tähän ulkomaalaiseen dynastiaan . Tämä mahdollinen yhteys avaa useita hypoteeseja: strategisesta liittoutumasta mahdolliseen alistumiseen tai diplomaattiseen tunnustamiseen kahden poliittisen muodostelman välillä.
NAU:n tutkija korostaa lopuksi, että epigrafinen tutkimus Kamen -perustasta jatkuu. Toivomme, että jatkotutkimukset tuottavat uutta tietoa, joka vahvistaa tai tarvittaessa muuttaa jo olemassa olevaa tietoa. Lisäksi on varmuutta siitä, että Promesa Koba -projektin arkeologiset työt, jotka jatkuvat Nohoch-Mul-ryhmässä, antavat meille mahdollisuuden laajentaa ja täydentää historiallisia lähteitä, joita tällä hetkellä tarjoaa vain tämä ainutlaatuinen kallio veden rajalla, materiaalisista konteksteista ja uusista epigrafisista löydöistä.